PLANS DE DESCONFINAMENT

En el marc del Pla estratègic del desconfinament per la COVID-19 aprovat pel Govern de Catalunya, els diferents departaments de la Generalitat de Catalunya estan elaborant plans de desconfinament sectorials amb les mesures previstes per a les diferents fases del desconfinament i per a cadascun dels seus àmbits d’acció.

A la vegada, aquests plans sectorials de desconfinament serveixen com a criteris generals perquè les administracions locals desenvolupin els seus plans de desconfinament. Els plans de desconfinament sectorials de la Generalitat són revisats per un equip de coordinació integrat pels departaments de Salut i Interior i per un equip de representants del món local abans de presentar-los a les reunions del Comitè Tècnic del pla PROCICAT per emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc, i, un cop tenen el vistiplau del Comitè Tècnic, són aprovats pel Comitè de Direcció del mateix pla.

Es fan públics tots els plans de desconfinament sectorials sobre els quals s’ha emès informe i que ja han estat aprovats fins al moment pel Comitè Tècnic i pel Comitè de Direcció del Pla PROCICAT.

Documents de treball
Criteris d’adequació dels plans sectorials de desconfinament per la COVID19 a les condicions de l’etapa de represa regulada per la Resolució SLT/1429/2020 per la qual s’adopten mesures bàsiques de protecció i organitzatives per prevenir el risc de transmissió i afavorir la contenció de la infecció per SARS-CoV-2

PLA D’ACCIÓ HABITATGES ÚS TURÍSTIC

Document aprovat pel Comitè Tècnic del Pla PROCICAT per emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc en data 24 de juliol de 2020.

Mesures per a la reducció del contagi pel coronavirus HABITATGES D’ÚS TURÍSTIC.
Directrius i recomanacions.
Document pendent aprovació pel Comitè Tècnic del Pla PROCICAT per emergències associades a malalties transmissibles emergents amb potencial alt risc.
0. INTRODUCCIÓ
1. OBJECTE I CAMP D’APLICACIÓ
2. TERMES I DEFINICIONS
2.1 COVID-19
2.2 Risc
2.3 Gestió de el risc
3. REQUISITS PER A LA GESTIÓ DEL RISC
3.1 Requisits generals
3.2 Comitè de seguretat i salut / gestió
3.3 Recursos materials
3.4 Mesures generals per a l’habitatge d’ús turístic
3.5 Mesures de protecció per al personal
3.6 Mesures informatives
4. REQUISITS DE SERVEI
4.1 Servei de recepció i acollida
4.2 Allotjament
5. REQUISITS DE NETEJA I DESINFECCIÓ
5.1 Pla de neteja
5.2 Requisits en la neteja
5.3 Neteja de tèxtils
6. REQUISITS DE MANTENIMENT

0. INTRODUCCIÓ
El turisme es configura com la principal indústria a casa nostra. No obstant això, l’actual context COVID19 obliga a establir protocols perquè la reobertura de les instal·lacions no augmenti el risc de contagi comunitari, així com establir les mesures de protecció necessàries per a les persones treballadores d’aquest sector.
Des del 18 de juny, Catalunya ha superat la fase 3 del desconfinament i s’inicia l’etapa de represa, regulada per la Resolució SLT 1429/2020 per la qual s’adopten mesures bàsiques de
protecció i organitzatives per prevenir el risc de transmissió i afavorir la contenció de la infecció per SARS-CoV-2, regula les condicions per al desenvolupament d’activitats durant l’etapa de la represa al territori de Catalunya en el marc de la crisi sanitària vigent provocada per la COVID19.
L’epígraf 1 de l’apartat 1.2 de l’esmentada Resolució estableix que les mesures previstes han de ser completades amb els plans sectorials (de desconfinament) d’activitats que s’han d’elaborar
i aprovar d’acord amb el que preveu el Pla de transició del confinament ratificat pel Govern el 25 d’abril de 2020.

1. Objecte i camp d’aplicació
Aquest document reuneix, sense perjudici de la legislació vigent, directrius i recomanacions a aplicar pels habitatges d’ús turístic (huts) per minimitzar de cara a la seva reobertura els riscos de contagi pel virus SARS-CoV-2.
L’entrada en funcionament dels diferents serveis es realitzarà d’acord amb el calendari publicat per el govern o d’acord a les modificacions que hi pugui haver en el futur.

2.1 COVID-19
La COVID-19 és una malaltia produïda pel coronavirus SARS-CoV-2, un virus detectat per primera vegada al desembre de 2019. Els símptomes més comuns que provoca aquesta malaltia són:
febre, tos i sensació de manca d’aire. Altres símptomes poden incloure: cansament, dolors, degoteig del nas, mal de gola, mal de cap, diarrea, vòmits. Algunes persones perden el sentit de l’olfacte o del gust.
2.2 Risc
Possibilitat que una persona s’encomani amb el coronavirus SARS-CoV-2.
2.3 Gestió de el risc
Activitats coordinades per dirigir i controlar l’organització en relació al risc

3. REQUISITS PER A LA GESTIÓ DEL RISC
3.1. Requisits generals
A partir del 25 de juny inclòs, els aforaments als espais de concurrència pública s’ajustaran al
següent:
– En espais tancats:
o Cal establir espais sectoritzats amb control de fluxos d’accés i sortida independents (no permeables entre sí) i amb un màxim de 1.000 persones de peu o 2.000 persones totes en seients preassignats.
o Superfície de seguretat mínima: 2,5 m2 per persona. Es pot reduir la superfície de seguretat fins a 1 m2 per persona sempre que:
 Es faci ús obligatori de la mascareta.
 Es porti un registre dels assistents o es faci preassignació de localitats.
 Es prevegin mesures de circulació dels assistents per evitar aglomeracions.
– En activitats a l’aire lliure:
o No hi ha limitació d’aforament sempre que es garanteixi una superfície de seguretat
mínima de 2,5 m2 per persona.
o Es pot reduir aquesta superfície de seguretat fins a 1 m2 per persona sempre que:
 Es faci ús obligatori de la mascareta.
 Es porti un registre dels assistents o es faci preassignació de localitats.
 S’estableixin espais sectoritzats amb control de fluxos d’accés i sortida
independents (no permeables entre sí) i amb un màxim de 2.000 persones
de peu o 3.000 persones totes en seients preassignats.
 Es prevegin mesures de circulació dels assistents que evitin aglomeracions.
En els establiments d’hostaleria i restauració, així com en qualsevol activitat oberta al públic, tant a l’aire lliure com en edificis i espais tancats, en què es preveu el consum d’aliments i begudes que facin inviable l’ús de mascareta constant, s’ha de garantir la distància d’1,5 metres entre persones.
Es pot ampliar la informació anterior a través dels enllaços següents.
http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/c/coronavirus-2019-ncov/
http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/c/coronavirus-2019-ncov/administracio-local/
L’establiment ha d’assumir un compromís ferm amb la gestió del risc, liderant la implementació sistemàtica de mesures dirigides a minimitzar-lo. La gestió de el risc ha de formar part de tots
els processos de l’ establiment; per això, els diferents processos han d’estar coordinats entre si.
La persona explotadora (o propietària) sobre la base de l’avaluació de riscos, elaborarà un pla de contingència que ha de detallar les mesures concretes que adoptarà per reduir els riscos de
contagi per COVID-19. Aquesta activitat preventiva es procurarà realitzar prèvia a la tornada a l’activitat.
Per exigència legal en el procés de confecció de l’adaptació de l’avaluació de riscos i en els protocols de seguretat i salut resultants, han de ser consultats els delegats de prevenció o els
representants dels treballadors, encara que seria convenient que aquest pla de contingències fos fruit del consens entre l’empresa i el comitè de salut o seguretat (o el comitè de gestió si
no).

3.2. Comitè de seguretat i salut / gestió
L’establiment ha d’adoptar les mesures necessàries per evitar la generació de riscos de propagació de la infecció de la COVID-19, així com la pròpia exposició a aquests riscos, i ha d’adoptar les mesures de protecció individual i col·lectiva fonamentades en: la higiene freqüent de mans; la higiene de símptomes respiratoris (evitar tossir directament a l’aire, tapar-se la boca amb la cara interna de l’avantbraç en aquests casos i evitar tocar-se la cara, nas i ulls); el
manteniment de grups de convivència habitual al més estables possible, minimitzant els contactes socials diaris per evitar la multiplicació de possibles cadenes de transmissió; la
distància física interpersonal de seguretat; l’ús de mascareta; la preferència pels espais a l’aire lliure per a la realització d’activitats; la ventilació correcta dels espais tancats i la neteja i desinfecció de les superfícies.
Les persones que presentin símptomes compatibles amb la COVID-19 han de contactar amb el sistema públic de salut i han seguir, tant elles com els seus contactes estrets, les indicacions d’aïllament domiciliari d’acord amb els protocols aprovats per l’autoritat sanitària. A les empreses on no hi hagi Comitè de Seguretat i Salut, l’empresa ha de conformar un comitè per a la gestió de el risc, que comptarà amb la representació legal dels treballadors; en qualsevol
cas, la gestió i funcions d’aquest comitè s’ajustarà en tot moment a la Llei de Prevenció de Riscos Laborals. Un cop identificats i avaluats els riscos pel subjecte que correspongui segons la LPRL,
el comitè assumirà la definició d’estratègies i presa de decisions per a la minimització de riscos higiènic-sanitaris per COVID-19. En concret:
– Establirà els objectius a perseguir.
– Establirà els mecanismes per reunir la informació que li permeti prendre les millors decisions
(consultes a les autoritats, empleats, especialistes, etc.)
– Establirà la forma en què es va a coordinar (entre els components del comitè, amb els representants dels treballadors, servei de PRL o la persona amb aquestes funcions en funció de la modalitat de l’organització preventiva que hagi escollit l’empresa, amb els empleats, autoritats competents en cada matèria, proveïdors i subcontractes).
– Dissenyarà les mesures de protecció necessàries, recollides en un pla de contingència.
– Planificarà la implementació del pla de contingència.
– Implementarà el pla de contingència, en funció de la mida i complexitat de l’empresa, i supervisarà el seu compliment, valorant la seva eficàcia i modificant-lo si fos necessari en funció
de l’eficàcia demostrada. Aquest pla de contingència ha d’incloure com a mínim:
– La possibilitat de modificar els processos dirigits a la presa de decisions, si cal.
– L’assignació d’autoritats i responsabilitats en el marc de la gestió de el risc.
– L’assignació de recursos humans i materials, inclosa la determinació de l’ús d’Equips de Protecció Individual (EPI) atenent a les necessitats derivades de la prevenció de riscos laborals i
sense perjudici del que estableix aquesta norma i en la normativa aplicable.
– La determinació i implantació d’un protocol d’actuació en el cas que un empleat o client mostri simptomatologia compatible amb la COVID-19, seguint en tot cas les directrius de la prevenció
de riscos laborals i autoritats sanitàries respectivament, i considerant la revisió dels protocols de neteja i desinfecció de les superfícies potencialment contaminades.
– La supervisió de l’acompliment de les recomanacions i pautes dictades per les autoritats sanitàries en relació a mesures especials per COVID-19, tant per part d’empleats com de clients,
així com de les mesures addicionals contingudes en el pla de contingència resultant de l’avaluació de riscos.

3.3. recursos materials
L’establiment ha d’establir les accions necessàries per aprovisionar-se dels recursos necessaris previstos de acord al resultat de l’avaluació de riscos i el pla de contingència dissenyat, tenint en
compte en tot cas les recomanacions de les autoritats sanitàries (p.e mascaretes, guants).
L’establiment ha de considerar les restriccions que poguessin existir per a l’aprovisionament de recursos materials i les limitacions de serveis que es puguin derivar d’aquestes restriccions, valorant en el seu cas altres possibilitats diferents de les inicialment proposades, sempre consensuades amb la representació legal dels treballadors, que siguin factibles, i que en cap cas poden implicar un incompliment de les mesures de protecció establertes a la normativa vigent per l’emergència sanitària per la COVID-19.
En cas que en algun moment es detecti manca de recursos materials, el comitè de gestió haurà d’analitzar-lo i registrar-lo per a la salvaguarda de l’organització turística i dels seus empleats
davant les autoritats competents, podent analitzar i proposar recursos i mesures alternatives.
3.4. Mesures generals per a l’habitatge d’ús turístic (hut)
Concretament, l’hut ha de:
– Planificar les tasques i processos de treball de tal manera que es garanteixi la distància de seguretat establerta per les autoritats sanitàries; la disposició dels llocs de treball, l’organització de la circulació de persones i la distribució d’espais (mobiliari, prestatgeries, passadissos, etc.) al centre de treball s’ha d’adaptar si fos necessari. En cas d’impossibilitat, s’han de prendre mesures alternatives per evitar el risc de contagi per contacte.
– Avaluar la presència en l’entorn laboral de grups vulnerables davant la COVID-19 i determinar les mesures específiques de seguretat per a aquest personal.
– Assegurar l’adequada protecció del personal, facilitant el rentat de mans amb aigua i sabó i, si això no és possible, l’ús de solució desinfectant.
– Difondre informació completa, clara i intel·ligible sobre les pautes d’higiene a utilitzar en el lloc de treball, abans, durant i després del mateix, que pot estar basat en cartelleria.
– Facilitar temps i mitjans per a la correcta higiene de mans.
– Proporcionar els Equips de Protecció Individual (EPI) adequats prèvia avaluació de riscos laborals. En cas que algun servei es trobi subcontractat, l’empresa principal ha de supervisar que el personal compta amb els equips de protecció individual necessaris.
– Establir pautes d’ús de les instal·lacions en les quals es desenvolupa el treball i els espais compartits, per mantenir la distància de seguretat (per exemple, en ascensors, menjadors,
accessos, terrasses i altres zones comunes).
– Recomanar a clientsla ventilació, almenys diàriament i amb més freqüència sempre que sigui possible, de les diferents àrees de l’hut. La principal via de transmissió del virus SARS-CoV2 és la via aèria, a través de petites gotes que es produeixen quan una persona infectada tus, esternuda o parla, a distàncies curtes. El virus pot ser viable a l’aire unes hores en aerosols més petits (inferiors a 5 micres) que poden desplaçar-se a més distància, transportats per fluxos d’aire i que poden romandre hores en suspensió en ambients tancats. La renovació de l’aire redueix aquestes gotes més petites, que poden romandre hores en suspensió en ambients tancats.
– La renovació d’aire dels espais es considera una mesura molt efectiva per la prevenció de la COVID-19. Es recomana ventilar els espais com a mínim 3 vegades al dia 10’.
– Consulteu la informació en: Ventilació i sistemes de climatització
(https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/materialdivulgatiu/ventilacio-sistemes-climatitzacio.pdf ).
Es recomana disposar d’un termòmetre sense contacte. A més:
– En totes les activitats i espais s’han de respectar les distàncies de seguretat interpersonal. Tant en espais tancats com a l’aire lliure, la distància física interpersonal de seguretat s’estableix en 1,5 m en general. A més, un espai de seguretat equivalent a 2,5 m2 per persona, excepte que per la tipologia de l’activitat hi hagi vigents valors més restrictius.
– L’hut ha d’informar el personal que la roba de treball s’ha de rentar a +60 °C.
– S’ha de formar el personal sobre el correcte ús i manteniment de màscares, guants i EPI que utilitzin. Ha de quedar registre intern d’aquesta formació.
– S’identificarà una persona responsable de l’aplicació de les mesures organitzatives i de protecció individual establertes a la Resolució SLT/1429/2020. Aquest responsable també serà l’interlocutor amb l’autoritat sanitària en cas que sigui necessari.

3.5 Mesures de protecció per al personal
3.5.1 Requisits generals.
El personal ha de conèixer el pla de contingència dissenyat i, de forma específica, les seves responsabilitats en el marc de la gestió de el risc. Concretament, el personal ha de:
– Comptar amb una informació clara i intel·ligible, i formació específica i actualitzada sobre les mesures específiques que s’implantin.
– Evitar la salutació amb contacte físic, inclòs el donar la mà, tant a la resta de personal com a clients. S’ha de respectar la distància de seguretat sempre que sigui possible i utilitzar mascareta.
– Atendre el resultat de l’avaluació de riscos de cada lloc de treball, que determinarà l’obligatorietat o no d’utilitzar mascareta i les característiques d’aquesta en funció de la tasca a desenvolupar (p.e higiènica, quirúrgica), així com el temps d’ús d’acord a les seves
característiques.
– Llençar qualsevol deixalla d’higiene personal -especialment, els mocadors d’un sol ús-, així com els EPI de forma immediata a les papereres o contenidors habilitats i amb accionament no
manual.
– Rentar-se minuciosament les mans després esternudar, mocar o tossir o tocar superfícies potencialment contaminades (diners, cartes de l’establiment, etc.). No obstant, cal adaptar el
protocol de neteja de mans atenent a les característiques de la instal·lació, per exemple, quan per les característiques físiques de l’edifici, no sigui possible que el personal es renti les mans
periòdicament. En aquest cas, s’haurà d’assegurar l’ús de solució desinfectant.
– Portar diàriament la roba de treball neta. El rentat de roba que hagi estat en contacte i uniformes ha de ser a una temperatura superior a 60ºC.
3.5.2 Requisits específics per a l’àrea de pisos i neteja
El personal de neteja ha d’utilitzar l’equip de protecció individual adequat depenent del nivell de risc i del resultat de l’avaluació de riscos laborals. Com a mínim, el personal ha d’utilitzar mascareta i guants.
Després de cada neteja els materials fets servir i els equips de protecció utilitzats que no es puguin netejar i desinfectar s’han de rebutjar de forma segura, procedint-se posteriorment al rentat de mans. S’han d’habilitar cubs amb tapa per al seu dipòsit i posterior gestió.
Els guants i màscares s’han de rebutjar en funció de la seva vida útil i les condicions en les quals s’utilitzin.
El personal de neteja no ha d’accedir a l’interior de l’hut per donar servei mentre romangui el client al seu interior, excepte per causa justificada.
En cas que els serveis aquí descrits estiguin subcontractats, la persona explotadora o propietària ha de supervisar que el personal compti amb els equips de protecció individual necessaris i actuï
sota els procediments establerts.
3.5.3 Instal·lacions per a ús de personal
Menjadors, cantines, locals d’oci o descans En cas d’habilitar menjador de personal, s’han d’implementar les mesures que assegurin la distància de seguretat mentre s’utilitza, establint un aforament màxim. Igualment, s’ha de regular l’ús de les sales de menjador, sales de descans, cantines, etc. establint l’aforament de les mateixes de manera que permetin guardar la distància mínima de seguretat, així com un estat òptim d’higiene. Per assegurar això, es poden adoptar mesures com:
-Augmentar els torns de menjar, el nombre de pauses, alternar les mateixes, etc., perquè durant les mateixes coincideixi el menor nombre possible de persones. Això pot comportar el ajust
temporal de la seva durada o la seva distribució.
-Retirar les cadires en nombre suficient per assegurar amb les que queden que es respecten la distància social de seguretat.
-Col·locar cartells que recordin el rentat de mans abans i després de prémer els botons a les màquines de vending i cafè, si n’hi ha.
-No es compartiran estris de cuina o parament.
Vestuaris i lavabos
S’ha de disposar de les mesures pertinents per mantenir la distància de seguretat i reforçar les mesures de neteja. La roba de carrer s’ha de guardar en bosses de plàstic o porta vestit perquè no hi hagi contacte entre la roba de carrer i la de treball, i es recomana la instal·lació de taquilla. D’acord als criteris tècnics, els lavabos d’ús comú s’han de netejar i desinfectar com a mínim 6 vegades a el dia. Per evitar la transmissió fecal-oral del virus cal indicar que cal
procedir a la descàrrega de l’aigua en els inodors amb la tapa tancada. No són recomanables els eixugamans d’aire.

3.6. mesures informatives
El pla de contingència, elaborat pel comitè de seguretat i salut, ha de ser comunicat als representants dels treballadors (si n’hi ha), als empleats per a la seva adequada posada en marxa i manteniment, als proveïdors i als clients de les mesures que els afecten directament i que hagin de aplicar (p.e. ús de mascareta, rentat de mans, distància de seguretat, etc.) L’establiment ha d’informar el client abans de la confirmació de reserva de les condicions de servei i mesures de prevenció establertes, per a la seva acceptació. En el propi establiment, les mesures informatives han de contemplar:
– El deure d’autoprotecció dels usuaris relatiu al compliment de les mesures de prevenció per evitar contagis.
– Cartelleria amb mesures preventives implantades a l’hut i pautes a seguir pels clients.
– Indicació de posicions respectant la distància de seguretat amb marcat o mesures alternatives (p.e a recepció, a l’entrada d’oficines, etc.).
– Informació sobre els centres d’assistència sanitària, bombers, policia local i nacional a la zona, amb horaris i telèfons d’atenció d’emergència i la seva ubicació.
La cartelleria disposada ha de trobar-se en al menys una llengua estrangera (considerant el país/països de origen dels clients).
L’hut ha d’instar a empleats i treballadors a col·laborar en el compliment de les mesures que es desprenguin de el pla de contingència i ha de proporcionar al seu personal la informació
necessària relativa a les mesures preventives i higièniques i per a l’ús adequat del material de protecció.
Quant als proveïdors de serveis externs de l’allotjament, s’ha d’informar als mateixos sobre les mesures en matèria de prevenció aplicables que s’hagin establert.

4. REQUISITS DE SERVEI
4.1. Servei de recepció i acollida
S’ha de complir amb les següents mesures preventives:
– L’empresa explotadora o propietària ha de sol·licitar en el moment de la confirmació de reserva l’acceptació de les mesures de seguretat implementades a l’establiment.
– S’ha de complir amb les distàncies interpersonals de seguretat; en cas que no es pugui garantir aquesta distància de seguretat, l’allotjament ha de determinar les mesurades a aplicar,
que s’han de desprendre de l’avaluació de riscos i del pla de contingència definit.
– La persona encarregada de rebre el client ho ha de fer amb mascareta. En relació a l’ús de mascaretes:
Ús obligatori per persones de 6 anys en endavant.
En espais a l’aire lliure i en qualsevol espai tancat d’ús públic o que estigui obert al públic.
No serà obligatori el seu ús a l’interior de l’habitatge en absència del personal. Sí a les zones comunes o de pas.
No estan obligades al seu ús les persones que presentin algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que es pugui veure agreujada per la utilització de la mascareta.
Tampoc si, per la seva situació de discapacitat o dependència, no disposen d’autonomia per treure’s la mascareta o bé presenten alteracions de conducta que facin inviable la seva utilització.
Tampoc serà exigible en el cas d’exercici físic esportiu a l’aire lliure ni en els supòsits de força major o situació de necessitat o quan per la mateixa naturalesa de les activitats l’ús de la mascareta sigui incompatible, d’acord amb les indicacions de les autoritats
sanitàries.
S’han de garantir l’atenció preferent que minimitzi el temps d’estada a l’interior dels locals o establiments i que faciliti la mobilitat a l’interior a les persones vulnerables d’acord amb el criteri de les autoritats sanitàries, o bé quan per les seves característiques personals no puguin usar mascareta.
– La informació relativa a la destinació, restaurants, atractius turístics, fullets, etc., s’ha de facilitar en la mesura possible per via informàtica i telefònica. S’han d’evitar fullets d’ús comú.
– S’ha de disposar de solució de desinfectant per a ús de clients.
– Ha d’assegurar-se la distància mínima de seguretat entre clients i fixar de manera visible marcadors de distància per evitar aglomeracions en cas necessari.
– S’ha de fomentar el pre-checking online, així com el pagament amb targeta o altres mitjans electrònics, preferiblement contactless.
– S’ha d’evitar compartir bolígrafs i, si es comparteixen, han de desinfectar-se després de cada ús.
– S’ha de desinfectar el Terminal Punt de Venda (TPV) després de cada ús en el qual hi hagi contacte.
– En el cas que existeixin targetes o claus, aquestes s’han de dipositar en un recipient amb desinfectant en finalitzar l’estada o després de cada ús si es dipositen en una recepció.
– Els taulells han de netejar-se i desinfectar de forma periòdica i almenys diàriament, atenent la major o menor afluència de clients.
– L’equip informàtic i qualsevol altre element d’ús (per exemple, el telèfon) s’ha de netejar i desinfectar-se a l’inici i en finalitzar el torn de treball, recomanant-se disposar d’auriculars i
cascos d’ús individual.
4.2 Allotjament
Els huts s’han de considerar com a única habitació (ocupada per una unitat familiar o de grup).
S’han d’aplicar les següents mesures:
– La paperera del bany ha de comptar amb tapa, bossa i accionament no manual.
– S’ha de minimitzar la decoració de l’establiment en la mesura possible.
– Les mantes i coixins addicionals han d’estar protegits amb bosses tancades a l’interior dels armaris.
Es recomana eliminar la paperera de les habitacions a fi que qualsevol mocador, mascareta, etc.
es concentri en una única paperera amb tapa, minimitzant els riscos de transmissió i de manipulació.

5 Requisits neteja i desinfecció
5.1 Pla de neteja
L’establiment ha d’adaptar el seu pla de neteja i desinfecció tenint en compte l’avaluació dels
riscos identificats. El pla ha de considerar com a mínim:
– Les empreses i entitats que realitzen serveis a tercers de tractaments de desinfecció de l’aire,
superfícies, materials, equips i mobles (tractaments d’àmbit ambiental) o de desinfecció de
materials, equips, superfícies i utensilis relacionats amb la manipulació, emmagatzematge i
consum d’aliments i alimentaria (tractaments d’àmbit alimentari) han d’estar inscrites al
Registre Oficial d’establiments i serveis biocides (ROESB o ROESP)
– Els productes emprats seran sempre autoritzats i la seva aplicació respectarà la seguretat de
les persones i el medi.
– S’haurà de consultar la informació en:Neteja i desinfecció en establiments i locals de
concurrència humana (https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-
ncov/material-divulgatiu/neteja-desinfeccio-establiments-locals-concurrencia-humana.pdf );
Neteja i desinfecció en espais exteriors de concurrència humana
(https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/materialdivulgatiu/neteja-desinfeccio-espais-exteriors-concurrencia-humana.pdf ).
– Un increment de les freqüències de neteja i repassos, especialment a les zones de major
contacte (superfícies, poms, lavabos, aixetes, manetes, ascensors, taulell de recepció, portes,
claus / targetes d’habitacions, telèfons, comandaments a distància , botó de descàrrega de
l’inodor, barreres de protecció, control de climatització, assecador, baranes, mobiliari de
terrassa, etc.). De forma específica, ha de desinfectar la zona de treball de personal al finalitzar
el seu torn (per exemple, taulell de recepció, caixa, etc.).
– La neteja de superfícies amb productes desinfectants.
– La ventilació / ventilació diària de les zones d’ús comú en les que hi hagi hagut clients. La
principal via de transmissió del virus SARS-CoV-2 és la via aèria, a través de petites gotes que es
produeixen quan una persona infectada tus, esternuda o parla, a distàncies curtes. El virus pot
ser viable a l’aire unes hores en aerosols més petits (inferiors a 5 micres) que poden desplaçarse a més distància, transportats per fluxos d’aire i que poden romandre hores en suspensió en
ambients tancats. La renovació de l’aire redueix aquestes gotes més petites, que poden
romandre hores en suspensió en ambients tancats.
– La renovació d’aire dels espais es considera una mesura molt efectiva per la prevenció de la
COVID-19. Es recomana ventilar els espais com a mínim 3 vegades al dia 10’.
– Consulteu la informació en: Ventilació i sistemes de climatització
(https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/materialdivulgatiu/ventilacio-sistemes-climatitzacio.pdf ).
– L’ús de productes de neteja desinfectants en condicions de seguretat. S’han d’utilitzar
desinfectants com dilucions de lleixiu (1.50) acabada de preparar o qualsevol dels desinfectants
amb activitat virucida que es troben al mercat i que han estat autoritzats i registrats pel Ministeri
de Sanitat. En l’ús d’aquest producte s’han de respectar les indicacions de l’etiqueta / fitxa de
seguretat del producte.
En cas d’utilitzar-carros de neteja, aquests s’han de netejar i desinfectar després de cada canvi
de torn en el qual s’hagin utilitzat.
La recollida de papereres s’ha de fer de manera que aquestes quedin segellades i traslladades a
punt de recollida de residus.
Ha de quedar registre de les neteges i desinfeccions realitzades.
5.2 Requisits en la neteja
La neteja i desinfecció en el context COVID-19 ha de contemplar de manera específica l’airejat
de l’establiment, el reemplaçament de tovalloles i de llenceria de llit, i llenceria de cuina i taula.
A més, s’ha de prestar especial atenció al següent:
– Neteja de parets, terres, sostres, miralls i finestres, mobles, equips i elements decoratius i
funcionals.
– Neteja de qualsevol superfície o equipament amb un alt nivell d’ús / contacte.
S’ha de definir una sistemàtica per evitar la contaminació creuada, col·locant la roba neta
únicament després de la neteja i desinfecció de l’habitació. La roba bruta s’ha d’introduir en
bosses abans de dipositar-la en els carros de neteja.
El personal de neteja no ha d’accedir a l’hut per prestar servei sense que el client surti del mateix, excepte en circumstàncies excepcionals. S’ha d’informar anticipadament als clients d’aquesta
mesura.
S’han de rebutjar els materials de neteja que siguin d’un sol ús de manera segura al finalitzar la neteja de l’hut. S’ha d’informar al client de el protocol que s’ha seguit per a la neteja de l’habitació.

5.3 Neteja de tèxtils
S’ha de complir amb els següents requisits:
– Els tèxtils bruts s’han de recollir, ficar-se en una bossa i tancar-la fins al seu tractament a la bugaderia.
– S’ha d’evitar sacsejar els tèxtils bruts. En el cas de llenceria, s’ha d’evitar dipositar-la a terra.
– Després de la manipulació de tèxtils bruts, el personal ha de rentar-se les mans.
– Els tèxtils bruts s’han de rentar a +60 ° C. Si el servei de bugaderia es troba externalitzat, s’ha d’informar el proveïdor de servei de la temperatura mínima exigida, d’acord amb els mètodes de rentat autoritzats per les autoritats sanitàries.
6 Requisits de manteniment
S’ha de tenir un protocol específic per al personal de manteniment que ha d’entrar als establiments mentre el client es troba a l’habitació. Aquest protocol ha de contemplar almenys el següent:
– El personal de manteniment ha de protegir-se amb els mitjans de protecció personal, que determini el resultat de l’avaluació de riscos de la parada.
– Si el client es troba a l’establiment, s’ha d’instar al mateix a posar-se també la mascareta mentre el personal de manteniment romangui a l’hut, sempre que no es pugui assegurar la distància mínima de seguretat.
– Un cop finalitzada l’assistència o reparació, el personal ha de rebutjar els EPI d’acord amb el que defineix el pla de contingència, i s’ha de rentar posteriorment les mans.
– De manera específica, s’ha de revisar el sistema d’aire condicionat periòdicament, especialment la neteja de filtres i reixetes.