Els turistes demanden destins menys massificats, més rutes turístiques per entorns naturals diferents a les platges i més oferta de rutes culturals.
Segons ‘l’Estudi de posicionament d’Espanya com a destinació turística‘, desenvolupat a partir d’una enquesta realitzada en 33 països, Espanya està per sobre de la mitjana mundial (8,6 sobre 10) en la seva capacitat d’atreure el turisme de llarga estada, entenent-se aquest com un viatge superior a una setmana. Així ho reflecteix aquest projecte de recerca emprès pel Real Institut Elcano i Turespaña, que puntua a Espanya amb un 8.8.
Als països americans o asiàtics, Espanya és el preferit per a un pròxim viatge a Europa, en línia amb Itàlia. En la seva majoria, els turistes esgrimeixen la cultura, el patrimoni històric i l’entorn natural com a principals factors d’atracció.
D’altra banda, als països europeus, Grècia (13%) apareix al capdavant com a destinació preferida per al pròxim viatge, seguit per Itàlia (12%) i Espanya (11%). No obstant això, hem d’incidir en què Espanya ha estat visitada en els últims quatre anys pel 36% de la població europea. La principal causa d’insatisfacció entre els europeus és la massificació, mentre que el clima, les platges i la gastronomia s’erigeixen com els elements millor valorats en l’experiència turística.
Els que han triat un altre destí com a preferent, la gran majoria triaria Espanya com a alternativa; concretament, el 64% dels europeus i el 75% dels americans o asiàtics.