Amb el vi fins al coll: les vinoteques en temps de Covid-19

VINOTECAS

 

  • Els supermercats, els majors adversaris de les  vinoteques barcelonines

  • Les  vinoteques espanyoles experimenten una pèrdua de clients del 26,7% després del confinament

 

Són hores baixes per a les vinoteques. El tancament de l’hostaleria, sumat a la nova tendència de venda directa entre cellers i consumidors, no ha fet més que damnificar a aquests llocs que promocionen la cultura del vi. Actualment, amb més de cinc mil establiments en tot el país, segons la Cambra de Vinoteques i Afins (CAVA), les vinoteques són un dels principals canals de venda per al 80% dels cellers. Va complicar encara més al sector la decisió de mig centenar de municipis de prohibir la venda d’alcohol, perquè es va considerar que el seu abús podria promoure la violència en moments d’aïllament.

Al carrer Casanova es troba Ve-i-vinaters,  vinoteca i distribuïdora familiar barcelonina que porta ja setanta-cinc anys en el barri i que es va veure obligada a tancar durant un mes. Ara, el seu futur és incert. “Ens haurem de replantejar el negoci perquè en estar tan enfocats a la restauració en tema distribució, això ens ha suposat una pèrdua del 80% de la nostra facturació”, explica Miriam Villanova, la propietària, que afegeix que han prioritzat tot el que són petits cellers de proximitat per a intentar ajudar als seus veïns de professió.

A més, durant el confinament, Ve-i-vinaters va oferir repartiment a domicili per a pal·liar en part el descens dels ingressos. Villanova assenyala que encara que sí que és cert que s’ha incrementat el consum de vi durant els últims mesos, això no ha repercutit en les seves vendes, perquè la majoria compren en supermercats. 

Uve-i-vinaters

Llocs i canals de compra d’abans i després del confinament

Segons detalla un informe realitzat per European Association of Wine Economists (EUAWE) i Chaire Vins et Spiritueux de INSEEC U, les vinoteques han experimentat una disminució de clients del 26,7%, passant del 35,23% al 8,48% després del confinament. Com ha comentat Villanova, els principals canals de compra d’ampolles de vi continuen sent els supermercats, que solament han sofert una pèrdua del 5,05% de clients. De la mateixa manera, les botigues locals d’alimentació han reduït la seva clientela en un 4,68%, i els cellers, en un 20,78%.

Al seu torn, l’únic canal que ha vist incrementada la seva demanda és el online, en un incipient 2,38%. Per aquest motiu, cada vegada més vinoteques aposten per crear una pàgina web com a aparador virtual dels seus productes, com és el cas de Ve-i-vinaters, que ens ofereix els seus serveis en consultatdevins.com .

 

Així es consumeix en temps de Covid-19

Però no tot són males notícies, ni totes les vinotecas ho han viscut igual. En Villarroel 134, el Celler del Ninot ha tingut més sort. “En tancar restaurants la gent presta més atenció a la cuina”, comenta Juan Manuel Corrias, que porta tres anys a la botiga. Segons explica l’amo, les vinoteques estan venent una mica més, així com vins diferents a l’usual. “La gent investiga més i s’atreveix a provar coses noves o a gastar una mica més en cada ampolla”, argumenta. 

L’aforament màxim també té els seus avantatges, perquè permet un tracte amb el client més efectiu. D’altra banda, destaca que “cada setmana apareix algun client nou que per caminar una mica més o passejar pel barri redescobreix botigues a les quals abans no parava esment”.

Dante Alighieri ja deia que el vi sembra poesia en els cors. Tal vegada per aquesta raó, en èpoques d’incertesa i desassossec, el vi es converteix en refugi: segons l’Observatori Espanyol del Mercat del Vi (OEMV), el consum de vi ha crescut per sobre del 50% durant el confinament, encara que se suavitza conforme avança la desescalada. En aquest aspecte, Ve-i-vinaters destaca el boom del vermut, molt demandat pels clients per a beure en família o amb amics. Com bé va dir irlandès James Joyce, “què hi ha millor que asseure’s al final del dia i beure vi amb amics, o un substitut d’amics?”.

 

La recent supremacia del vi: la cervesa a la baixa

En els últims anys, segons Corrias, els adults d’entre 35 i 45 anys deixen a un costat la cervesa i mostren un renovat interès pel vi. Interès que ha quedat palès durant la pandèmia. “Els nous consumidors de vi opten per un producte més fresc, jove i fruiter”, compte. El CEO de Terroir Champenois, Manuel Pla, assegura que “el concepte del vi és un constructe social”. Constructe que ha anat modificant-se i reconstruint-se progressivament, donant lloc a tecnicismes que han allunyat l’experiència de la gent que no està involucrada en l’elaboració del vi, fins a dia d’avui. Aquesta incomprensió ha generat un complex generalitzat entorn del vi en les últimes dècades, mes l’assentament del virus de la Covid-19 ha canviat en una certa manera la nostra percepció del vi. 

I és que la passió per un bon va venir no sols es respira entre piles de barriques i ampolles empolsades. També les vinoteques, lluny d’aquestes estructures arquitectòniques imponents i mars de vinyes embriagadores, enlluernen a qualsevol que treu el cap a la seva porta disposat a observar un altre tipus de paradís vinícola.